چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

پیشنهاد شما مخصوص شما :

خواص دارویی و گیاهی

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

لا متن های مورد نیاز برای موسیقی رپ به دو دسته کلی تقسیم میشن: 1-شعر 2- شر !!! شعر در تعریف همون جمله های زبان فارسی هست با این تفاوت که در اشعار می تونه جای عناصر جمله مثل فعل و فاعل و .. عوض بشه.و همچنین شعر وزن خاص و محسوسی داره و از کلمات هماهنگ و هم صوت در انتهای هر مصراع استفاده میشه و برای بیان موضوع اجتماعی،سیاسی،نظامی و فرهنگی و مسائل اعتراض آمیز و .. استفاده میشه! ولی شر چیه؟!! شر در واقع همون شعره با این تفاوت که حرف “ع” رو نداره!و حرف “ع” ابتدای کلمه “عزت” هست! این حرفی که زدم بعنی چی؟!! می دونین که عزت یک متن رو مفهوم و معنی اون رقم می زنه.پس اگه شما شعری بگین که مفهوم خاص و تاثیرگذاری نداشته باشه در واقع شعر نگفتین بلکه شر گفتین. از هر دو نوع متن هم در رپ فارس استفاده میشه و در هر دو نوع سبک متن هم میشه از فحش استفاده کرد.ولی در شعر کمتره! با این توضیح که اگه شما شعری بگین که عزت داشته باشه هیچ وقت اونو به مسخره نمی گیرن و یا ضدش نمی خونن! در واقع کسی که شر میگه یعنی آماده هرگونه عکس العمل از مخاطب خواهد بود. من اصلا نمی خوام ارزش شر گفتن رو بیارم پایین.چون هم خودم چندتا از آهنگام اینجوریه.هم خیلی از دوستان دیگه.فقط دارم مقایسه می کنم! برای مثال چند بیتی رو از هر دو سبک انتخاب می کنم که منظور رو بفهمین: اگه با سامان ویلی تیریپ کل داری پس داری به جهنم بلیط مجانی حواستون باشه دفعه بعد که قصه می گین تو قصه هاتون نباشه دیگه اسم ویلی “این 2 بیت نمونه بارز از شر در ادبیات رپ فارس هست.که زدبازی واقعا در این سبک استاده! البته شر هم مفهوم داره.ولی از نظر بار مفهومی نسبت به شعر در درجه پایین تری قرار گرفته!” اگه الآن گربه ست یه زمانی ببر بوده به چه هیبتی این ببر از غرب تا شرق بوده بیا با هم به این گربه قدرت بدیم به رسیدن به صدر جدول سرعت بدیم “این دو بیت هم نمونه ای شعر در رپ فارس که از هیچ کس هست و مفهوم خاص و منسجمی رو دنبال می کنه. چه مفهومی؟ همبستگی..اتحاد و یه تشبیه خیلی قشنگ هم به کار برده. در واقع فرق بین رپرها در همین اشعاره. اگه دوس دارین مشهور شید سعی کنید اشعارتون رو قوی کنید.البته به نظر من. کلا در شعر کسی که حرف نو می زنه همیشه کارش می گیره.لابد می پرسین خوب چه جوری حرف نو بزنیم؟! این مسئله ایه که خیلی از رپر ها دنبالش هستن.یعنی کلماتی که به عنوان هر عنصری در متنتون به کار می برین کلماتی باشن که در اشعار بقیه نشنیدین! مخصوصا در قافیه هاتون خیلی دقت کنید.البته در مورد چگونگی قافیه پردازی هم به شما صحبت می کنم در دروس آینده. درس دوم: چگونه شعرمان را شروع کنیم؟ خب در درس قبل با تفاوتهای شعر و شر در رپ فارسی آشنا شدیم و این ستون شاعری در رپ فارسی هست. اما بشنوید از بقیه ماجرا… مشکل خیلی از رپر ها اینه که نمی دونن چه جوری باید شعرشون رو شروع کنن.بعد از کلی فکر کردن به این نتیجه می رسن که نمی تونن شعر بگن و از اونجایی که رپ رو خیلی دوس دارن( یا بهتره بگیم شهرت و خیلی دوست دارن) حاظر به ترک اون نیستن.بنابراین میدن تا کسای دیگه واسشون شعر بگن و خلاصه یه پولی هم اینجوری خرج می کنن.که اون کسایی که شاعرن هم حسابی می تیغن طرفو..کاریه که خودمم کردم و حقیقت محضه.تعارفم نداریم! ولی این که به این مشکل دچار نشین کار سختیه: در کار فوق حرفه ای رپ..مثلا در آمریکا یا لهستان رپرها ابتدا بر طبق یک ریتم ساختگی در ذهنشون شعری رو می گن..البته این شعر بعد ها خیلی تغییر می کنه.ولی درون مایه شعری عوض نمیشه.بعد از اینکه شعرشون رو گفتن به آهنگساز سفارش ملودی میدن که با مضمون شعرشون همخونی داشته باشه.که این همخونی بسیار بسیار مهمه.که خیلیا دقت نمی کنن. اما در کار رپ فارس که هنوز به صورت فوق حرفه ای در نیومده آهنگساز رپ درست حسابی و حرفه ای نداریم. شاید ساختن کارهای پاپ خیلی ساده باشه..یا مثلا کارهای تکنو.ولی کار رپ علی رغم عرف عمومی سخت تره. ازین رو در رپ فارس معمولا آهنگهایی رو می سازن یا از اینترنت دانلود می کنن و بعد روی آهنگ شعر می گن. البته به تازه کارهای گرامی پیشنهاد می کنم که سعی کنن برای شروع بدون آهنگ شعر بگن که قدرتشون بالاتر بره! بگذریم.. خلاصه این ریختیه..ولی به یه چیز باید به شدت توجه داشت.و اون چیز همونیه که در بالا هم گفتم.همخونی با آهنگ! هیچ وقت شما روی یه آهنگی که خیلی خشن و تنده و ریتم وحشی داره نمی تونی شعری بگی از مضامینی مثل عشق،مادر و یا خدا و عرفان و … و بر عکس هیچ وقت هم شما روی یک کاری که با پیانو یا گیتار کلاسیک ساخته شده و خیلی ملایم هست نمی تونی شعری با مضمون شاخ بازی یا پارتی و از این قبیل بگی… البته شدنش که میشه ولی بهتر و قوی تر اینه که ریتم همخونی مناسبی داشته باشه! بنابراین برای شروع شعر باید مراحل زیر رو رعایت کنیم: 1-آهنگی که در دست دارین رو به دقت گوش کنین.سعی کنین همه زیر و بم آهنگ رو بفهمین.بعضی آهنگها با آدم حرف می زنن. 2-با توجه به سبک آهنگ یک یا چندین عنوان به ذهنتون خواهد رسید.سعی کنین عنوانی رو انتخاب کنید که نوترین باشه و کمتر ازش بحث شده باشه.چون عناوینی که نو باشند گیرایی بیشتری دارن.مخصوصا من مسائل روز رو خیلی پیشنهاد می کنم.کاری که “یاس” در آهنگ “سی دی رو بشکن” کرد و در شبکه های ماهواره ای هم حتی پخش شد! 3-ببینین چی می خواین بگین!!حرفتون چیه.درمورد این عنوانی که انتخاب کردین چه حرفایی دارین و چه اهدافی رو دنبال می کنین.در واقع ببینین از چه موضوعی میخواین به چی برسین؟! بذارین ساده تر بگم..با یه مثال.. مثلا اگه می خواین از مادر حرف بزنین توجه کنید که میخواین مادر رو چگونه توصیف کنین و در نهایت نتیجه حرفاتون چی خواهد بود. بعد از طی مراحل بالا بر اساس هنر و خلاقیت خودتون یا بهتره بگم استعداد رپ در وجودتون شعرتون رو بنویسین. سعی کنین شعرتون یکی دو بیتی مقدمه داشته باشه که کار رو بسیار قدرتمند جلوه میده. در شعر از تشبیه ها زیاد استفاده کنین که خفن جواب میده! بر اساس قسمتهای آهنگ و زمان بندی Vers ها شعرتون رو تنظیم کنید و سعی کنید در هر قسمت یا به نتیجه خاصی برسید و یا مخاطب رو تشنه بقیه حرفتون بکنین. برای مثال این دو بیت رو از رضا پیشرو انتخاب کردم در ورژن اول آهنگ “رقص اندام” که رضا مخاطب رو تشنه بقیه آهنگ می کنه!! : اوناییه که عشق دود دارن برن توی حیاط چون دوس دارم عطرو حس کنم از روی لبات اگه نشستین بلند شین واسه ما بزنین دست بعد که زدین بشینین چون ورس سوم هم هست در واقع رضا با این تیکه قصد داره مخاطب رو به قسمت سوم آهنگ دعوت کنه که حرفای جالب تری منتظرشه! ویا این شعر از خودم در آهنگ “درد دل” که آخر قسمت اول رو به یک نتیجه ای رسوندم! چرا تو جوونی زینت بخش دستام رد قمه ست چرا عبادت می کنم تا که بشه سد هوس همه حرفامو خلاصه می کنم تو یه جمله بهرام زنده ست چون در آسمون قفله لازم به ذکره که مثال 1 نمونه ای از شر در رپ فارس هست.و مثال 2 نمونه شعری در رپ فارسی.که نمونه اول از جمله کار های مشهور در رپ فارس هست. خب..بعد از اینکه شعر و با رعایت مراحل فوق گفتین 3 4 دور شعرتون رو با آهنگ بخونین. دلیل این کار اینه که وقتی کل شعر رو یه تیکه می خونین نقاطی که شعر احتمالا از انسجام کافی برخوردار نیست یا بی ربط جلوه می کنه رو تصحیح می کنین.و همچنین باعث میشه که شعرتون رو آهنگ جا بیافته و وقت ضبط مشکل نداشته باشین. شعر رو که خوندین و تصحیح کردین کار تمومه.می تونین با تمرین بیشتر (اگه تمایل داشتین) زیر و بم شعر رو هم روی آهنگ در بیارین.یعنی مثلا بفهمین که کجای آهنگ رو باید چه ریختی خوند.که این مسئله بسیار به قدرت کارتون کمک می کنه. اما رپ هم مثل هندسه تحلیلی یا فیزیک هالیدی حالتهای خاص داره!! منظورم چیه؟ خیلی وقتا واسه خودم پیش میاد که دارم تو خیابون ول می گردم و یه اشعاری رو زمزمه می کنم.کاملا فالبداهه! این کار رو کسایی بیشتر می کنن که زندگی شون با رپ آمیخته شده و همیشه در حال شعر گفتن هستن. این رو به شما توصیه می کنم..خیلی از آهنگهای من شعراشون در خیابون گفته شدن!!یا در مواقع بیکاری. سعی کنین تو ذهنتون مدام شعر بگین.حتی شده دری وری هم بگین اشکالی نداره.این باعث میشه یه هو به قافیه های نو و جالبی برسین.در مورد قافیه مفصل در درس آینده صحبت می کنیم.خلاصه بعد از اینکه شعری رو دراوردین که مضمونی به ذهنتون میرسه و بعد می تونین واسش آهنگ بسازین یا دانلود کنین.آهنگی مرتبط با درون مایه شعرتون! اما حالت خاص دوم اشعار فری استایل یا همون سبک آزاد هست!این سبک در حووزه شر در رپ فارس جا می گیره.در واقع اوج شرو ور گویی ها در رپ فری استایل هست.برای فری استایل گفتن باید اهلیت داشت!یعنی باید اهلش باشید.چارتا اصطلاح در کل کلهای روزانه تون بلد باشین و به کسی اعتراض کنین.البته که این اصل فری استایل هست.بگذریم ازینکه اینروزا فری استایل مضامین خوبه دیگه رو در بر میگیره..ولی اصلش این بوده! نکته دیگه ای که دوس دارم بگم غرب زده گیه!سعی کنین در شعرهاتون لغات فرنگی اصلا به کار نبرین.چرا؟چون به نظر من کلاس کار رپ فارسی به فارسی بودنشه.البته خیلی کلمات دخیل هستن که در زبان ما رایج شدن و در گفت و گوی روزمره مون استفاده میشن.مثل بیس یا بیت یا تکست و یا آمپ و … که استفاده ازین ها اشکالی نداره.چون جا افتادن.ولی استفاده از کلماتی که استفاده نمیشن در زبان روزمره مون به نظر من شکل جالبی نداره.من به شخصه حتی با رپ هایی که دو زبانه خوانده میشن حال نمی کنم.هر چند خیلیا رپ فارس رو نشئت گرفته از غربزدگی می دونن به خاطر سبک پوشش ما که ایشالله بعدا بحث می کنیم. مسئله دیگه ای که من با مدیر سایت هم مطرح کردم این “مرد” گفتناس که به نظر من باز هم شکل جالبی نداره.از نظر شخصیه بنده این یه جور تقلید کورکورانه ست.مثلا اگه غربیها میگن ” Hi Bra” یا “Hi Brother” ما هم میگیم” سلام داداش” !!! . ولی اگه اونا می گن “Hey Man” یا “Hey U” ما نمی تونیم از جملاتی مثل “سلام مرد” یا ” هی تو” استفاده کنیم.چون در زبان روزمره ما رایج نیست.ما در زبان روزمره مون میگیم “هی پسر” یا به جای “Hey U” می گیم “هی یابو” ( !!! ) یا چیزای دیگه.! اینکه این حرفها رو ترد کنیم به اصلالت رپ فارس کمک خواهد کرد.(امیدوارم کسی دلگیر نشده باشه) شاید به نظرتون این بهتر بود که درس دوم رو در مورد قافیه مطرح می کردم.ولی من این مورد رو مهمتر می دونستم.اول اسکلت رو میزنن و بعد روش کار می کنن.درسته؟ امیدوارم این درس هم مورد توجهتون قرار گرفته باشه و امیدوارم که شاهد اشعار قوی تر از نسل رپ باشیم. درس سوم: قافیه پردازی این درس مشکل ترین و در عین حال جذاب ترین بخش شاعری هست. قافیه های خوشگل و تک همیشه با استقبال عظیم روبه رو میشن و این کارتون رو بترکون می کنه! این درس واسه این سخته که 98% خلاقیت و استعداد شماست! و اما: در کل قافیه ها در ادبیات رپ به دو گروه کلی تقسیم میشن: 1- قافیه های ساده 2-قافیه های پیشرفته 1-قافیه های ساده: این مورد که شناخته شده هست برای همه.تو شعراتون دیدم که زیاد استفاده می کنین ولی باید بدونین که این سبک از قافیه ها اشباع شدنو باید علم رپ خودتون رو به روز کنین! چند مورد قافیه ساده براتون مثال می زنم.ولی باید نسل قافیه رو اول بگم. **نسل قافیه: نسل قافیه یعنی صدا و آهنگ نهایی در واژه ها که اونا رو به هم دیگه پیوند میده و قافیه میسازه! نفهمیدی؟ باشه…الآن با مثال میگم: بیت زیر رو از خودم انتخاب کردم که می تونین مطلب رو بفهمین: چرا آبرو ملعبه میشه کف دست مردم چرا بعضیا محروم میشن از عطر خوش گندم در این بیت که از آهنگ “درد دل” خودم انتخاب کردم قافیه این واژه ها هستن: مردم و گندم مثلا نسل این قافیه ها صدای ” اٌم” هست! که در پایان هر واژه به گوش میرسه! اما چند مورد قافیه ساده. مثلا از نسل “ان” : خفن-وطن-کفن-بدن و … به نمونه های ذکر شده و مشابه اینها قافیه های ساده می گن.اما برای قدرت شعر و ایجاد لذت در مخاطب باید فکرمون رو باز کنیم. به همین دلیل گروههای رپ خون قافیه جدیدی رو بنا کردن به نام: 2- قافیه های پیشرفته: سخت ترین و در عین حال جذاب ترین بخش در قافیه هاست. هر چی زحمت بکشی پاش ارزش داره. اما تنها راه اینکه بخواین قافیه پیشرفته بگین خلاقیت و استعداد خود شماست! ولی من واسه کمک به استارت زدنتون می خوام چند تا راه بهتون نشون بدم که بتونین قافیه های پیشرفته بسازین..به موارد زیر در شعرتون دقت کنید: 1- درنگ و تکیه واژه ها 2- حروف هم صدا و هم لحن 3- سبک خوندن 4- تعویض جای عناصر جمله 5- استفاده از ضمایر 6- قافیه های چندگانه این 6مورد رو علی الحساب گفتم که یه استارتی زده باشم براتون.اما چون اینجا مخاطب من گسترده هست می خوام تک تک موارد فوق رو براتون توضیح بدم که دوستان تازه کار یا ضعیف کاملا متوجه بشن: 1-درنگ و تکیه واژه ها: تمام واژه های ادبیات فارسی روی یکی از سیلاب هاشون (هجا یا بخش) تکیه یا درنگ دارند یا به صورتی مشدد خونده میشن.مثلا کلمه “دقت” روی “ق” مشدد خونده میشه.تشدید معمولا قافیه های زیبایی می سازه.ازش می تونین خیلی استفاده کنین!در بیت زیر باز از خودم در آهنگ “پروردگار” از این سبک قافیه ساختم!(ببخشید اگه خیلی از خودم مثال می زنم.آخه نمونه ای در اشعار رپرها پیدا نکردم!) گفتم بودن تو این دنیا واسم خفت داره گفتی زود قضاوت نکن همش حکمت داره  اینجا “خفت” و “حکمت” قافیه می سازن.البته در این بیت قافیه تقریبا ساده ست ولی از چند راه فوق الذکر استفاده کردم.که به نوبت توضیح میدم. در این بیت کلمه “خفت” در واقع ” خف فت” خونده میشه و هم وزن جلوه می کنه با کلمه “حکمت”.. 2- حروف هم صدا و هم لحن: ای قربون این زبون باحالمون برم که انقدر گسترده ست!در ادبیات مقدس فارسی حروفی هستند که هم صدا جلوه می کنن.البته به سبک خوندنتون هم بستگی داره.برای مثال حروفی مثل “س” و “ز” خیلی از نظر صدایی به هم شبیه میشن. بذارین برای مثال یه بیت با این روش بگم: هر کی خواست شاخ شه باید خز باشه با کسی در افتادی که قمه تو دستاشه قافیه این بیت: “خزباشه” و “دستاشه” که اینجا 4 قافیه داریم (قافیه چندگانه) “خز” با “دس” و “باشه” با “تاشه” !!  3- سبک خوندن: این مسئله بسیار حائز اهمیت هست! تهی در شعراش از این راه خیلی استفاده می کنه!شما می تونین با تغییر دادن سبک خوندن یک کلمه اون رو با کلمه بعدی قافیه کنین: تهی در آهنگ “تشکر سرخ پوستی” بیت زیر رو در انتهای قسمت دوم می خونه: فکر کن نداشته باشی تو با من کدورتی چون تهی معرف تره از پلنگ صورتی (من اصلا کاری به دری وری بودن این بیت ندارم.فقط فنی بحث می کنم!) اینجا قافیه چیه؟ “کدورتی” و “صورتی” ولی این دو واژه هم وزن نیستن!!درواقع “کدورتی” از نظر زمان تلفظ کلمه نسبت به “صورتی” بیشتر طول می کشه. ولی این هنر خواننده ست که میاد کلمه قبل از “صورتی” یعنی “پلنگ” رو طوری به واژه بعد می چسبونه که جای خالی حس نشه! در واقع شما قافیه رو به این صورت می شنوین: “کدورتی” و ” گ صورتی” به آقای حسین موسویان هم توصیه می کنم انقدر کارتون نگاه نکنن!!  4- تعویض جای عناصر جمله: آقا چه کاری از این بهتر و راحت تر؟! اصلا تفاوت شعر و نثر اینه که شما می تونی در شعر جای ارکان جمله رو به صورا کاملا آزاد عوض کنی! هر چند در بعضی آثار منثور فارسی هم ارکان جمله رو عوض می کنن ولی در شعر دست ما بیشتر باز هست! خوب شعرای جوان و عزیز! یه مثال: اینبار از زد بازی و مهراد هیدن: مهراد هیدن که وارد میشه داره جاذبه تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه البته اینجا مهراد از سبک خوندن هم استفاده کرده! اما اگه بیت رو به صورت محاوره دربیاریم به این شکل میشه: مهراد هیدن که وارد میشه جاذبه داره تا بخوای تکون بخوری فکت از جاش خارجه می بینید که مصراع اول با اون چیزی که در آهنگ “آهنگامون خداست” از زدبازی میشنویم در محاوره تفاوت داشت! در این مصراع مهراد جای “داره” رو با “جاذبه” عوض کرده و قافیه ساخته.که خیلی کار شاخی نیست.همه می تونن.امتحان کنین!  5- استفاده از ضمایر: بدون حرف اضافه با یه مثال میگم: از تهی باز هم: آهنگ “رقص اندام1” با رضا پیشرو  من مدادم به چشم تراشی تو لخت وایسا جلوم تا که بکشم نقاشی تو قافیه های اصلی این بیت “تراشی” و “نقاشی” هستن!ولی این دو کلمه نمی تونن به تنهایی با هم قافیه بسازن! چرا؟ خب چونکه کلمه “نقاشی” روی “ق” مشدد گفته میشه که همچین چیزی در “تراشی” وجود نداره! واسه همین شاعر میاد از ضمیر “تو” استفاده می کنه تا کمی از اثر تشدید روی “ق” در “نقاشی” کم کنه و قافیه بسازه! می بینین..رپ کردن زیادم آسون نیست!  6- قافیه های چندگانه: بخش مورد علاقه من…یعنی در یک بیت بیش از 2 کلمه قافیه داشته باشیم.این کار بسیار باحالیه..حتما امتحان کنید.مثال؟ چشم:  بازم از تهی: ما چرا اینجاییم د واسه رقصیم سی دی رو در بیار از تو لباس شخصیم اینجا تهی 4 تا قافیه به کار برده. “د واسه” و “لباسه” و “رقصیم” و “شخصیم” به این میگیم قافیه چندگانه.اما کی می تونه بگه دیگه از چه ترفندی استفاده شده؟!! بله..دقیقا درست حدس زدین( !! ) از حروف هم لحن هم استفاده کرده! حروف ” ق” و “خ” تقریبا هم صدا هستن و می تونن قافیه بسازن! دیگه؟ از سبک خوندن هم استفاده کرده! اگه آهنگ رو گوش بدین می بینین که “د واسه” و “لباسه” عین هم گفته شدن که این واقعا جذابه!ایول!  البته ترفندهای بسیار زیادی در قافیه های پیشرفته به چشم می خوره.امیدوارم از این مجموعه سه درسی نهایت استفاده رو در شعراتون بکنین. فقط یادتون باشه.شاید اولش سخت باشه ولی باور کنین همه کسانی که شما بزرگ رپ فارس می شناسینشون این کارها رو غیرارادی انجام میدن که دلیلش فقط و فقط و فقط تمرین و تمرین و تمرین هست. با این سه درس شعرای رپتون رو دربالا ترین سطح می گین. اما اینکه من این چیزا رو از کجا بلدم؟ خب من هم از سال 1380 که با رپ بزرگ شدم و اینها فقط و فقط تجربیاتم بود که در اختیار شما قرار دادم و هدفم فقط و فقط پیشرفت رپ فارس بود و فرهنگ سازی! ادرج این دروس هم در وبلاگ و وبسایت ها هیچ مشکلی نداره.اسم منم نیاوردین نیاوردین.چون هدفم چیز دیگه ای بود! اگه احتیاج به درس دیگه ای داشتین من رو حتما در جریان بذارین سربلند و ایرانی باشین..یا علی

hi damet hal dadi be mola bishoretam khili mardi thanks.

من دوست ندارم ایراد بگیرم و هنوزم رپر قوی نیستم ولی فکر کنم تکرار کلمه ی قمه هم توی یک تکست زیاد جالب نیست.استفاده کردم بای

1-مطالعه ی لغت نامه:درسته که می گویند کسی لغت نامه را نمی خونه ولی من می گم بخونید چون برای یافتن قافیه این از بهترین راه هاست.

۲-استعداد:بفهمید که استعدادتون در نوشتن چه نوع تکستی خوبه مثلا من تکست شاخ.اجتماعی و دیس رو خوب بلدم ولی هر کاری کنم نمی تونم (لاو) و( آر اند بی) بنویسم پس استعداد خیلی مهمه.

۳-با خبر بودن از دور وبر: کسانی که تکست اجتماعی می نویسند باید بدونن دور و برشون چی می گذره که در هر زمانی بتونن مناسب با اون زمان تکست بنویسند.

۴-گوش کردن به آهنگ دیگران:اگه زیاد به آهنگ های بقیه گوش بدی می فهمی که کار خودت قویه یا ضعیف و در مورد دیس ها هم هر که قوی تره دیس کنی در ضمن این کار به تکراری نشدن تکست هم کمک می کنه مثلا ممکنه تو یه شعری رو بنویسی ولی قبلا یکی اونو خونده پس سعی کن همیشه آهنگ گوش کنی.

۵-نوشتن از روی داستان:اگر قصد داری لاو یا پارتی بنویسی بهترین کار نوشتن از روی یک داستانه مثلا می گی من دلم برای تو تنگ شده چند وقتیه ندیدمت… بعد اینو شعرش کنیچگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

۶-ساختن تکست از روی آهنگ:اگر یک آهنگ(بیت)خوب داشته باشی می تونی همراه اون تکستتو بنویسی که نیازی هم به ساختن آهنگ نباشه و مستقیم بشه روش خوند.

قافیه در رپ


قافیه یکی از مهم ترین عناصر شعر در زبان فارسی و همین طور رپ است و شعر بدون قافیه یا شعر نو جذابیت زیادی ندارد چون قدرت و توانایی شاعر فقط در شعر قا فیه دار معنا دار می شود.

حال که فهمیدید قافیه چه عنصر مهمی است با ما همراه باشید تا شما را با انواع قافیه در شعر رپ آشنا کنیم:

۱-معولا مثنوی مشهور ترین و پر کاربرد ترین نوع قا فیه است که در بیشتر رپ ها از این قافیه استفاده می شود در این قافیه هر بیت قافیه جداگانه دارد. شاهنامه ی فردوسی هم دارای همین قافیه است برای مثال:

این جا ایرانه یک گربه ی ۷۰۰۰ساله                                که زندست تاوقتی که نفت خام داره

۲-در شعر های دیگر از قافیه هایی مانند قصیده غزل قطعه دو بیتی چهار پاره و…استفاده میشود که میتوانید نوع آن ها را از دبیر های ادبیات بپرسید.زیرا این قافیه ها با شعر های فارسی مشترک اند.

اینک قافیه های مخصوص شعر رپ:

۲-در این نوع قافیه که نسبتا پر کاربرد است قافیه پشت سر هم تکرار می شود و قافیه تغیر نمیکند مثلا:

تو هم گوش کن مثل بقیه آدما وایستا                       را همه از خودشون فراریند وایستا

۳-در این قافیه که سخت ترین نوع قافیه است قافیه پشت سر هم تکرار می شود و کلمه ای به جز قافیه در کار نیست.مثلا:

اکثرمنطقه هستم من البته ازمنه عکسای برسر سردر پس اگه هستمه بکسم که نزدمه اسلحه دستمه…

۴-نوعی قافیه هم وجود دارد که به آن قافیه گفته نمی شود ولی ما آن را هم جزو قافیه حساب می کنیم.چون معمولا قافیه در آخر مصراع می آید اما این قافیه در اول بیت یا مصراع می آید.مثلا:

درود به هرکی که الآن این جا وایستاده                          طلوع رپ فارس باید با صدای ما باشه

ممکن نوع های دیکر قافیه هم وجود داشته باشه که کاربردش خیلی کمه یا معادلش تو فارسی وجود داره به هر حال اگه قا فیه ای جایی شنیدید بگو یید تا برایتان توضیح بدم.

داداش دمت گرم.تو زیاد به حرف این بچه کونی ها گوش نده خوشی زده زیر دلشون فقط کمبودشون معروف شدنه.راستی اقای 000 تو گوه اضافی می خوری!!!قبول داری

سلام…من یه ترانه سرا و خواننده هستم…یک ساله ترانه سرایی میکنم…تو سبک رپ اکثرا…پستتو خوندم…چیزایی نوشتی که لازم به گفتن نبود….اینطوری بگم…همه میدونن…خوب معلومه که هرکی بخاد سبک اجتماعی بره باید از اجتماع خودش با خبر باشه…نمیدونم آهنگمو گوش دادی یا نه…اسم کارم “به نام وطن”هست…اجتماعی سیاسی هست…موضوع بعدی اینکه…باید با احساست شعر بگی…من نمیدونم ترانه سرا های دیگه چیکار میکنند ولی من اینطوریم…

سلام اگه دوس داشتی واسم تکست بنویس من بخونم ما خودمون میخونیم تکست توپل بنویس تو هم معرف میشی ما هم تو کلی سایت هم میزاریم اهنگ همچی ردیف فقط یه تکست نویس میخوام خودم مینویسم ولی میخوام با همکاری تو یه چیز تمیز در بیاد

آقا دمت گرم
نزدیک سه سال تکست رپ مینویسم
همه حرفایی که زدیو تجربه کردم تا یادبگیرم
به تازه کارا خوب فهموندی چطوری باید باید شروع کنن
دمت گرم

salam
mer30 az amozesheton mikhastam begam age mishe bishtar dr morede neveshtan va khondan rap tozih bedin

in mail mane …… [email protected] …. age mishe behem komak kon… montezeram

من میخوام آهنگ بنویسم ولی هیچی ب ذهنم نمیاد کمکم کن

خوب بود، ولی توی شعر یک چیز دیگه هم هست به نام وزن. شعر ساختن با قافیه کار سختی نیست، ساختن شعر در قالب وزن خیلی سخته. خواستم بدونم واسه رپ شعر باید وزنم داشته باشه؟

http://newers.ir

مرسی خیلی ممنون فقط میشه ی کمکی کنی شما فقط ی مقدمه ده دوازده بیتی شعر رپ به ایمیلم بفرس بقیشو خودم مینویسم. بازم خیلی ممنون

اصول خوانندگی در رپ

دوستای عزیز خسته نباشید.اگه خدا بخواد می خوام شیوه ی خوانندگی رپ رو به

دوستایی که رپ خونی رو شروع کردن آموزش بدم،تا آخر مقاله رو بخونید و اگه

سوالی داشتید،در نظرات بگید تا جواب بدم.

استایل هیپ هاپ(رپ)

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

اگه صحبت کردن رپرها را دیده باشید،متوجه می شوید که طرز صحبت آنها با خواندن

فرق می کند،پس در قدم اول باید بدانیم که استیل رپ خوانی چگونه است.

استیل رپ خوانی ذاتی نیست و می توان با تمرین به این مهارت مهم رسید،اولین

تمرین در نحوه ی خواندن،حفظ کردن آهنگ رپرهای معروف و خوش استیل است

(استیل صدا،نه تیپ و قیافشون)و سعی کنید استیل صدایتان را با خواننده مطابقت

دهید.باید این تمرین را با رپرهای مختلف انجام دهید(هرچی بیشتر،بهتر)تا استیل

صدایی که در شما تقویت می شود،تقلیدی نباشد،که این کار مدت زیادی شما را

مشغول می کند .اگراین تمرین را انجام می دهید.حتمااز کسی که با شما رابطه ی

خوبی دارد،درباره ی خواندنتان نظر بخواهید و اگر مدت زیادی تمرینتات را انجام دادید و

مطمئن شدید که استیل جدیدی در صدایتان شکل گرفته در جمع دوستان بخوانید و نظر

بخواهید،اگر خجالت می کشید،از آن کسی که با او رابطه ی خوبی دارید،بخواهید تا در

جمع به شما پیشنهاد بدهد،خلاصه بگویم نظر دیگران نسبت به خواندن شما بسیار مهم

است چون شما برای مردم قرار است بخوانید.هر چه نظر مساعد نسبت به شما زیاد

باشد،شما موفق تر خواهید بود.در ضمن اگر کسی شما را به سخره گرفت،لزومی به

عصبانی یا ناامید شدن نیست،شما می توانید با خواندن قطعه هایی از سبک گنگ

(یا به قول معروف شاخ بازی) در مقابل همان آدم،جوابش را بدهید.این مشتی محکم بر

دهان او می شود.اگر کسانی ایراد الکی یا غیر علمی از شما گرفتند باز نیازی به عصبانی

شدن نیست،می توانید این ایراد را به عنوان انتقاد بپذیرید و کار خود را قدرتمند تر کنید.

تاکید خوانی

کوبش کلمات مهم در هنگام خواندن را تاکید خوانی می گویند.

تاکید خوانی زمانی میسر است که شما استیل خواندن را کامل فراگرفته

باشید، در غیر این صورت تاکید خوانی امکان پذیر نمی باشد.تاکید از این نظر

مهم است که تاثیر زیادی به شنونده می گذارد و او را تشویق می کند که تا

آخر آهنگ را بشنود،شما حتما آهنگ رپرهای تازه کار را شنیده اید که با یکنواخت

خواندن،شنونده را خسته می کنند و هر قدر تکست و بیت زیبا باشد بر شنونده

تاثیر نمی گذارد.کوبش کلمات معمولا روی ضرب بیت ها زیبا می شود،که در

قسمت وزن خوانی به آن می پردازیم.تاکید خوانی درسبک های مختلف متفاوت

است و عمل کردن به این اصل مهم نشانگر مهارت یک رپر است:در سبک های

گنگ،اجتماعی و ملیتی،خواننده باید بیشترین تاکید را به خرج دهد،تاکید در

سبک های لاو و دیس لاو متفاوت است،در دیس لاو تاکید سنگین تر از لاو

است اما میزان آن از گنگ،اجتماعی و ملیتی کمتر است و البته به بیت شما

هم مربوط می شود،در لاو تاکیدبه تکست و بیت مربوط است،اگر موضوع تکست

تازه عاشق شدن است،تاکید سبُک تر است و اگر سفر کردن معشوق باشد،با

توجه به بیت،بالا و پایین میشود و گاهی اوقات میزان تاکید آن به دیس لاو هم

می رسد.موضوعات دیگری در لاو و دیس لاو هست که شما با تمرین این نکات.چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

به میزان تاکید آن ها پی می برید.در سبک های فان،پارتی و 6/8میزان تاکید بسیار

پایین است،اما باز تاکید مهم است و باعث زیبا شدن کار می شود.

وزن خوانی

وزن خوانی هم از اصول مهم رپ محسوب می شود،وزن خوانی که از آن به

عنوان روی ضرب خواندن یاد می شود،مورد توجه کسانی است که از آن

سر در می آورند و مهارت شما را این راه می سنجند.

یک آهنگ رپ را باز کنید و هنگامی که رپر می خواند،شما هم با دست

یا بشکن زدن او را همراهی کنید.اگر دقت کنید،متوجه می شوید که یک سری

ازکلمات روی ضرب دست شما یا ضرب آهنگ(کیک) پیاده می شود و معمولا

در 4 ضرب یک مصراع به پایان می رسد که به آن وزن خوانی می گویند.

کوبش کلمات برای ایجاد تاکید،باید روی ضرب ها اعمال شود تا تاثیر گذار باشد.

برای تمرین وزن خوانی یک آهنگ رپ را حفظ کنید و بعد آهنگ را ببندید و خودتان

به تنهایی،با دست زدن،آهنگ را بخوانید.هر آهنگی را که حفظ هستید،با رعایت

سه اصول بالا،هر وقت که تنها شدید بخوانید(با صدای بلند).

اگر در اطرافتان کسی رپر هست،حتما از او در مورد«روی ضرب خواندن» بپرسید.

چون مسئله ی وزن خوانی بسیار مهم است و احتمال درک کامل آن در این مقاله

کم است.

توصیه ی مهم

اگر تکست و بیت شما آماده است و در آستانه ی خواندن هستید،شدیدا توصیه

می کنم دست نگه دارید و عجله نکنید و تا اصول این موزیک زیبا را کامل یاد نگرفتید

سریع به استدیو نروید،این کار امید شما را نسبت به آینده ی درخشان کمرنگ می کند

چون صد در صد خودتان هم از کارتان راضی نمی شوید.حداقل طوری نباشید که حتی

مردم عادی هم از شما ایراد بگیرند.

نوشتن تکست و آهنگ سازی

تکست نوشتن و آهنگ سازی کردن در خوانندگی رپ حتما الزامی نیست،اما مهارت در

آنها به شما بسیار کمک می کند.اگر وضع مالی شما متوسط است و خانواده ی شما هم

با خوانندگی مخالف است،خرید تکست و آهنگ خوب،برایتان بسیار مشکل خواهد بود و

شما حتما باید این دو کار یاد بگیرید.

در تاپیک بعدی(درصفحه ی اول) به آموزش تکست نویسی می پردازم.

و برای آهنگ سازی هم به لینک«آموزش اف ال استدیو» بروید،تا آهنگ سازی را با این

نرم افزار قدرتمند فرا بگیرید،در ضمن برای آهنگ سازی به مهارت نت نویسی نیاز دارید

که در لینک«تئوری موسیقی» به این بحث مهم پرداخته ایم……………..موفق باشید.

ادامه مطلب

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

“سلام سال نو مبارک. ببخشید که مدتی نتونستم آپ کنم اما امسال با دست پر اومدم . امروز می خوام توضیحاتی درباره بیت در آهنگ بدم و چگونگی خرید و تهیه بیت .شاید خیلی ها بدونن اما برای اون دسته از افراد می گم که هنوز خیلی وارد نشدن. به ادامه مطلب برید”

                

ادامه مطلب

سلامهمونطور که می دونید هر آهنگ هرچقدر هم بیتش وصدای خوانندش خوب باشه اگه تکست آهنگش بد باشه آهنگ خوبی در نمی یاد. پس باید برای نوشتن تکست همه توجه تون رو جمع کنین مگه نه باید فکر خریدن تکست باشید.در قدم اول بایدباید سبک و موضوع آهنگتونو مشخص کنید.مثلا مشخص کنید که می خواید اجتمایی بخونید یا پارتی یا .. و موضوع رو هم بدونید که درباره اش تکست بگید.حالا باید بنویسید :تکست حرفه ای :در تکست حرفه هر بیت 3 قافیه داره مثلا :                  ………………. قافیه 1 قافیه 2 قافیه 3              ………………. قافیه 1 قافیه 2 قافیه 3

یه این نوع تکست 3 قافیه ای میگن که خیلی سخته . در این نوع قافیه 1 در مثراع اول با قافیه 1 در مثراع اول یک قافیه هستن و قافیه 2 و 3 هم با همدیگه.

…………قافیه . قافیه …………قافیه . قافیه …………قافیه. قافیه                       مثال :اعدامی اگه نداری واسه پلیس اقراری.انگاری توئم با ازراییل اعزامی به اون ور  دنیایی.در این نوع تکسست آهنگ خیلی زیبا میشه ( لطفا از مثال تکست برایی خودتون استفاده نکنید این تکست آهنگ شده)

تکست معمولی :…………….قافیه1       ………………….قافیه1    ………………..قافیه1     …………………قافیه1چرا حرف زدی با یه آدم افراطی که باهاش بزنی از اون حرفای احساسی چند سال دیگه توئم پایه چوبه اعدامی ..

این نوع تکست اگه قافیه هاشو ادامه زیاد ادامه بدی بد نیست.

اجتمایی بنویسید : برای نوشتن تکست اجتمایی باید اجتمایی فکر کنید و درباره یک مشکل اجتمایی تکست بنویسید پارتی بنویسید : اگه می خواید تکست پارتی بنویسید حتما باید پارتی رو تجربه کرده باشد مگه نه اصلا به پارتی نوشتن فکر نکنید .دیس بنویسید : برای نوشتن تکست دیس باید تکستی جوری باشه که خواننده ای رو که دیس می کنید مسخرش کنید . بیشتر دیس ها به تغییر تکست خواننده طرف صورت میگیره .لاو بنویسید : در این نوع باید یه تکست بنویسید که سرعت خوندنش پایین باشه.یه چیز بسیار مهم جمله های بین قافیه هاست که شما باید برای نوشتن اونا خیلی دقت کنید.                                                                  لطفا از مثال های داده شده برای خود استفاده نکنید                                   امیدوارم از این دوس چیزی یادگرفته باشید . نظر فراموش نشه

                                                       

سلامامروز درس پنجم رو با هم میخونیم.یعنی تهییه تکست برای آهنگ.یک تکست خوب مهمترین چیز یک آهنگ.شما می تونید به دو طریق تکست تهیه کنید 1.تکست بنویسید 2. تکست بخرید.من در این مورد مطالبی رو گذاشتم که به شما دوستان عزیز بسیار کمک می کنه :تکست بنویسیدنوشتن تکست یک کار خاص در رپ است و تنها با تمرین بسیارو اعتماد به نفس شما می تونید بالاترین درجه در این کار برسید. یعنی هیچ وقت دلسرد نشید چون شما تازه کارید و خیلی مونده تا لم کار دستتون بیاد و اون موقع هست که براتون آسون میشه

تکست بخریدشما  می تونید از رپر های بزرگ تکست بخرید اما این فکر به سرتون نزنه مگه اینکه پول کافی داشته باشید . و یه کار دیگه اینه که تو گوگل سرچ کنید : “خرید تکست” . یه چیزی رو یادتون باشه قبل از خرید تکست باید از نویسنده نمونه کار بگیرید. اگه قصد دارید از رپر ها تکست بخرید با آیدی من تماس بگیرید من می تونم براتون تکست بگیرم. آیدی من : mamad_tnt_2008                                    “امیدواریم از نظرات شما بهره من شویم”

سلام

امروز درباره صدای شما در آهنگ صحبت می کنیم. چیزی که در رپ خیلی مهمه . هر رپر باید اعتماد به نفس داشته تا با صدای خودش بخونه . شما نباید سعی کنید صداتونو تغییر بدید مثل صدای رپر دیگه ای کنید چون حتی اگرم صداتون مثل اون بشه که در همه ی موارد یه صدای بد در میاد استقبال از آهنگتون کم میشه پس در قدم اول باید با صدای خودتون بخونید . اما در قدم دوم  یک چیز مهم هست شما اگه دارید یه تکست غمگین می خونید باید صداتون غمگین باشه و یا اگه یه تکست شاد می خونید باید صداتون شاد باشه منظور اینه که باید لحن صداتونو مثل حسی کنید که در تکست وجود داره فک نکنم کار خیلی سختی باشه . همین حالا می تونید امتحان کنید . ولی فکر نکنید حالا یک رپرید خیلی چیزا هست که باید بدونید پس عجله نکنیدامیدواریم از نظرات شما بهره من شویم



چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

سلامدرقدم اول شما باید با چند اصطلاح پر کاربرد در آشنا بشید :

تکست : شعربیت : آهنگ خالیریکورد : ظبتداف : دوست دختر2 بیتی : شعر مبتدی (الکی)کارس : جمله ای که در آهنگ به صورت تکیه کلام تکرار می شود

درس هفت

(1)

درس شش

(2)

درس پنج

(1)

درس چهار

(1)

درس سه

(2)

درس دو

(1)

درس یک

(1)

mamad tnt

(8)

POWERED BY MIHANBLOG.COM
Smashing Theme is created by: www.designdisease.com




چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

چگونه يک اهنگ رپ بنويسيم

9

پیشنهاد شده برای شما :
0 yalda فواید،علائم،خواص مارس 13, 2018
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *