براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

پیشنهاد شما مخصوص شما :

خواص دارویی و گیاهی

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

 

مطالب داغ

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

طلاق دادن زن و پرداخت مهریه به صورت اقساط پس از طلاق

تهدید به آبروریزی و اجبار برای ازدواج

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

ملاک های انتخاب همسر در اسلام

عاشق شدم چیکار کنم / چند توصیه قبل عاشق شدن

تنوع طلبی جنسی زن و مرد مهم‌ترین عامل طلاق

چگونه مهریه پس از مرگ همسر به خانواده اش ارث نرسد

ازدواج با دختری که قبلا ازدواج کرده

دختری را دوست دارم اما مادرم مخالف است

مطالب تصادفی احکام:

راههاى اثبات اجتهاد و به دست آوردن فتوا

متعه چیست

پخش شدن موسیقی در محل کار

حکم نزدیکی در عمره تمتع بعد از سعى

احكام زكات فطره دانشجويان و سربازان

آيا نماز آيات در زمان حيض بايد قضا شود

خواهر برادر رضاعی چیست

حکم دروغ گفتن برای استفاده از گارانتی کالا

توصیه برای مطالعه شما:

پاداش حضرت فاطمه(س) برای زائران قبر امام حسین(ع)

آيا بايد از مرجع همسر تقليد كرد

 در مورد اعتكاف و چله نشينى خانم ها توضيح فرماييد؟

چرا فقها با صوفی گری و درویش بازی مخالفت می کنند

واقعه حره و امام سجاد علیه السلام

حدیث در مورد بدگمانی

آیه یهدی من یشاء و یضل من یشاء به چه معناست؟

چرا با وجود خداوند به امامان متوسل می شویم

 

 

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |



چشم زخم از تأثیرات نفسانی است که دلیلی بر نفی آن وجود ندارد، بلکه حوادث بسیاری دیده شده است که با چشم زدن منطبق است.

مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در تعویذات چشم زخم، خواندن آیه 51 از سوره مبارکه قلم را سفارش کرده است. این آیه با توجه به شأن نزول آن برای دفع چشم زخم مناسب است،

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

علاوه بر  این آیه در روایات خواندن  سوره های دیگری برای دفع چشم زخم مورد تأکید قرار گرفته است از جمله سوره های «ناس»، «فلق»، «حمد»، «توحید». همچنین در تعداد زیادی از تفاسیر در ذیل این آیه ی مذکور، خواندن این سوره ها نیز سفارش شده است.

چشم زخم از تأثیرات نفسانی است که در خارج کرارا اتفاق افتاده است و دلیلی بر نفی آن وجود ندارد.

بعضی از روایات حق بودن این مسئله را ثابت می کند. در «در المنثور» از پیامبر اکرم (ص) روایت است که فرمود: مسئله چشم زخم حق است، همچنین فرمود: چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در دیگ قرار می دهد.[1]

و امیرالمؤمنین (ع) فرمود: پیامبر اکرم (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) “رقیه” (منظور از” رقیه” دعاهایى است که مى‏نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگه می دارند و آن را تعویذ نیز مى‏گویند)، گرفت و این دعا را خواند: « أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ » یعنی: برای شما پناه می جویم به کلمات کامل خداوند و تمام اسماء حسنای او از شر هر ملال آورنده و از شر بزرگان(رهبران و روساء) موجوداتی که با چشم دیده نمی شوند و از شر هر چشم بدی که به انسان می رسد واز شر حسود هنگامی که حسد بورزد… سپس پیامبر (ص) به ما فرمود: اینچنین ابراهیم (ع) برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود.[2]

در حکمت 400 نهج البلاغه نیز آمده است: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.[3]

از این روایات روشن می شود که چشم زخم توهم و خرافه نیست بلکه یک امر واقعی است که در خارج اتفاق می افتد و راههایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

مشهور است که آیه 51 از سوره مبارکه قلم در دفع چشم زخم مؤثر است. در این آیه خداوند به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «نزدیک است کافران هنگامى که آیات قرآن را مى‏شنوند با چشم ‏زخم خود تو را از بین ببرند، و مى‏گویند: «او دیوانه است! ».[4]

در شأن نزول این آیه آمده است: شخصی از قبیله ی بنی اسد، گاهی سه روز گرسنگی می کشید، بعد از آن به هر چیزی که برخورد می کرد می گفت: مانند آن را تا به امروز ندیدم، به آن چیز فساد و ضربه ای می رسید. بعضی خواستند تا این کار را درباره ی رسول الله (ص) انجام دهند که خداوند پیامبر را از آن حفظ کرد.[5]

مرحوم علامه طباطبائی( ره) در توضیح آیه فرموده اند:” منظور از «ازلاق به ابصار» در «لیزلفونک» بنابر نظر همه ی مفسرین، چشم زدن است که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق هست. با این حال دلیلی ندارد که ما آن را انکار کرده و بگوییم یک عقیده ی خرافی است.[6]

زمخشری خواندن این آیه برای دفع چشم زخم را از حسن بصری (یکی از اکابر اهل سنت) نقل می کند.[7]

مرحوم شیخ عباس قمی محدث شهیر و مؤلف کتاب مفاتیح الجنان در این کتاب ضمن بیان تعویذات برای دفع چشم زخم می گوید: برای چشم زخم وارد شده که «ان یکاد…» خوانده شود.[8]

البته در روایاتی که ذیل این آیه در تفاسیر مختلف آمده است روایاتی دال بر خواندن آیه مذکور جهت دفع چشم زخم نیامده است.[9]

محدث خبیر مرحوم علامه مجلسی (ره) در بیان رفع چشم زخم، بعد از بیان روایت درالمنثور که قبلاً نقل شد، روایتی از امام صادق (ع) در دفع چشم زخم بیان می کند که حضرت فرمود: کسی که می ترسد چشم او در کسی یا چشم کسی در او تأثیر کند سه مرتبه بگوید: «ماشاء الله لاقوة الا بالله العلی العظیم». و یا فرمود: سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و در روایت دیگری سوره حمد و توحید اضافه شد. اما در بیان این تعویذات نقلی از آیه ی مورد بحث نمی کند.[10]

بنا بر این آن چه مسلم است وقوع خارجی چشم زخم و وجود بعضی از دعاها برای دفع و رفع آن است.

برای اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه، ج 24، ص 426 رجوع کنید.

[1] در المنثور ، ص 651.

[2] الکافی ج : 2 ص : 569 حدیث 3 ، عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَقَى النَّبِیُّ ص حَسَناً وَ حُسَیْناً فَقَالَ أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِیُّ ص إِلَیْنَا فَقَالَ هَکَذَا کَانَ یُعَوِّذُ إِبْرَاهِیمُ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ ع‏

[3]نهج‏البلاغة ص : 547 «العین حق والرقی حق»

[4] قلم، 51 ،وَ إِن یَکاَدُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَیزُْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَِعُواْ الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لمََجْنُونٌ تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 636.

[5] الکشاف، زمخشری، ج 3 و 4، ص 1278، چاپ دارالحیاء.

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

[6] المیزان، ج 19، ص 648.

[7] الکشاف، زمخشری، ج 3 و 4، ص 1279.

[8] مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 319 – اگرچه مرحوم قمی در سفینة البحار خواندن آیه مذکور را برای چشم زخم بیان نکرده است.

[9] تفسیر المیزان، ج 19، ص 651؛ تفسیر نسیم رحمت، ص 71؛ تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 400؛ تفسیر نمونه، ج 24، ص 426.

[10] حلیة المتقین، علامه مجلسی، ص 319، چاپ هجرت.

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


Copyright 2018 – All Rights Reserved

در شب میلاد پیامبر اکرم باران شدیدی در حرم رضوی بارید در ادامه تصاویری از بارش باران در حرم رضوی را مشاهده کنید

یک دانش آموز یزدی هدیه ای عجیب به وزیر آموزش و پرورش داد در ادامه هدیه دانش آموز یزدی به وزیر را مشاهده کنید

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

یکی میگفت: باید از کنار مشکلات باسرعت عبور کنی و بگی: “میگ میگ اما نمیدونست مشکلات نشستن رومون میگن: “انگوری انگوری”!

اکسسوری های متفاوتی را شما می توانید انتخاب کنید. النگو از جمله جواهراتی است که در برخی کشورها مشتاقان فراوانی دارد و از جمله اکسسوری هایی است که پیش بینی میشود سال ۲۰۱۹ به شدت مورد استقبال قرار گیرد.

گزارش تصویری

در اینستاگرام بازیگران ۵۲۰ تصاویری از نگین صدق گویا , لیلا برخورداری , کاوه سماک باشی , علی اوجی , لیندا کیانی , ترلان پروانه , نعیمه نظام دوست , نجمه جودکی , معصومه کریمی و … را مشاهده خواهید کرد

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

یکی از این اموری که در فرهنگ مردم وجود دارد و رواج یافته و از خرافه بی نصیب نمانده، چشم زخم و شور چشمی است؛ یعنی فردی با نگاهی خاص به دیگری آسیب برساند، بدون این که هیچ کار دیگری انجام دهد. در تحقق چشم زخم، دیدن و اعجاب بیننده از حُسن در طرف مقابل، لازم است.

در آموزه های دینی؛ هیچ درمان مادی برای چشم زخم مطرح نشده است؛ از این رو استفاده از اسفند برای دفع چشم زخم، سند دینی ندارد، هر چند که در روایات اسلامی، اسفند برای درمان برخی از بیماری‌های روحی و جسمی سفارش شده است. در روایات برای جلوگیری از چشم زخم، یاد خدا و دعاهای خاصی، توصیه شده است.

در حدیثی امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «در ریشه اسفند نشره و در تنه آن شفای هفتاد و دو مرض است.»[ کوفی، محمد بن محمد، الجعفریات، ص 244، مکتبة نینوی الحدیثة، تهران، بی تا؛ تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 2، ص 150، چاپ دارالمعارف، مصر، 1385 ه. ق؛ مستدرک الوسائل، ج 16، ص 460.]، اما روایت از لحاظ سند معتبر نیست.

بسیاری از مردم معتقدند که در بعضی از چشم‌ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرد، ممکن است آن را از بین ببرند یا در هم بشکنند، و انسان را بیمار یا دیوانه کنند. این باور از نظر عقلی امر محالی نیست.
امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده است که کارایی زیاد دارند و حتی با تمرین و ممارست می‌توان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی، از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم‌ها انجام شدنی است.

برای دفع چشم زخم بهترین کار این است که به راهکارهایی که در روایات اسلامی وارد شده عمل شود. رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد»
در دنیایی که اشعه لیزر که نامرئی است، می‌تواند کاری کند که از هیچ سلاح مخرب دیگری ساخته نیست، پذیرش وجود نیرویی در بعضی از چشم‌ها که از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبی نیست. بسیاری نقل می‌کنند که با چشم خود افرادی را دیده‌اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده‌اند و افراد یا حیوانات یا اشیائی از طریق چشم زدن از کار انداخته‌اند.

آیا قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کرده است؟

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

برای پاسخ به این سؤال نمی‌توانیم جواب دقیقی بدهیم. برخی مفسران از برخی آیات اجمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.
غیر از قرآن ما منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث هم داریم که برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده‌اند و بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشم‌ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می‌تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق‌العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می‌کند.

چشم زخم در روایات

از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه‌هایی مثل رقی به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. واژه حرز که هر معصومی برای خود حرز دارد.
در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته است و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز همین تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است. در نهج‌البلاغه آمده است که العین حق والرقی حق چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.

دستوراتی برای رفع چشم زخم

ساده‌ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.
از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود است : اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود.
البته نباید از این امر غافل شد که زیاده‌گویی ها در این مسئله بسیار است. در بین توده مردم برخی از این مباحث با خرافات عجین و موجب شده برخی اصل آن را هم انکار کنند.
اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد، موضوعاتی است که توسط مردم به بحث اضافه شده است. همان‌طور که در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست، میدان دادن به این افراد نیز گناه محسوب می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که قرآن در همین آیه بدان اشاره می‌کند پرهیز از کسانی است که دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایی است که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست.خواندن سوره معوذتین به ویژه سوره فلق یکی دیگر از شیوه‌های پیشگیری و درمان است.
برخی گفته‌اند که آیه من شر حاسد اذا حسد، شامل عائن یعنی کسی که با چشم آسیب می‌رساند نیز می‌شود؛ زیرا چشم زخم گاه از حسادت نفسانی برمی خیزد. به این معنا که شخص هرگاه در دیگری نعمتی یافت و یا فراوانی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت می‌کوشد تا آن نعمت از او سلب شود و با شور چشمی می‌کوشد تا آن را از میان بردارد.

علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود. (المیزان ج20 ، ص393)


اهمیت مجزا کردن خرافات از چشم زخم با ذکر مثال

این نیز سزاوار یادآوری است که قبول تأثیر چشم زخم به این معنا نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستور شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه به اصل موضوع می‌شود؛ همان گونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات، این تأثیر نا مطلوب را در اذهان گذارده است.
به طور مثال شکستن تخم مرغ برای چشم زخم، از جمله این خرافات می‌باشد.

شکستن تخم مرغ برای دفع چشم زخم!؟

همه ما شنیده یا دیده‌ایم که چشم زخم باعث درد یا بیماری یا حتی مرگ افرادی در اطرافیان ما شده است که این اتفاق گاهی ما را به رفتارهای وا می‌دارد که کاملاً بی اساس و بی منطق می‌باشد.
در بیان وجود چشم زخم روایت‌ها و مباحثی در دین مبین اسلام وجود دارد که به بیان راه های جلوگیری از این اثر اشاراتی خواهیم داشت.

باید دانست اسباب و علل پدیده‌ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده‌ها چندین علت قرار داده است به طوریکه بعضی از این اسباب، دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.
کارهایی مانند شکستن تخم مرغ منشأ دینی و روایی ندارد و از خرافات محسوب می‌شود و اگر هم جواب دهد ممکن است تصادفی باشد و اثر حاصل مربوط به عامل دیگری بوده است نه انجام این عمل و مانند آن .

انسان مۆمن باید همواره به خداوند و قدرت او تکیه کند و سراغ خرافات نرود.
برای دفع چشم زخم بهترین کار این است که به راهکارهایی که در روایات اسلامی وارد شده عمل شود. رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)
کنایه از این که شتر در اثر چشم زخم مریض می‌شود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح می‌کند.
در آموزه های دینی؛ هیچ درمان مادی برای چشم زخم مطرح نشده است؛ از این رو استفاده از اسفند برای دفع چشم زخم، سند دینی ندارد، هر چند که در روایات اسلامی، اسفند برای درمان برخی از بیماری‌های روحی و جسمی سفارش شده است
از رسول گرامی اسلام روایت شده که آن حضرت روزی از قبرستان بقیع می‌گذشت. در آن‌جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده‌اند» (تفسیر منهج الصادقین، ج 9، ص 391)

راه های ذیل برای دفع چشم زخم مفید و موثر است:

الف. یاد کردن خداوند؛ از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مۆمنش نمی‌رسد»، (بحارالانوار، ج 60، ص 25)
ب. گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین»؛ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم‌زخم حق است.»( همان، ص 26)
ج. گفتن «امنتُ باللّه و صلی اللّه علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‌زخمی خنثی می‌گردد.
د. قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92) نوشتن سوره های «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‌الکرسی» در ورقه‌ای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)
و قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26)

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

براي رفع چشم زخم چه بايد کرد

10

پیشنهاد شده برای شما :
0 rashed طرز تهيه آوریل 22, 2019
برچسب ها :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *